Thursday, April 12, 2012

441. Banh Mi Saigon


Trots att vi tipsade om bagels i förra inlägget ska vi idag berätta om ytterligare ett ställe där delikata mackor serveras, dock av en annan karaktär. Innan dess vill vi emellertid passa på att nämna att EANY's lillasyrra EASF precis uppdaterats med ett tips om en riktig kalifornienklassiker, som du kan läsa här. Nu till dagens New York-tips, där vi provar en av stans bästa banh mi's hos Banh Mi Saigon i gränslandet mellan Chinatown och Little Italy.


Som du kanske vet från våra tidigare tips är banh mi's en sorts vietnamesisk macka som blivit något av ett stående inslag i New Yorks snabbmatsbild. Banh Mi Saigon är en av stans äldsta banh mi-restauranger, och den delar lokal med något så udda som en liten smyckesbutik. Dessutom ligger konkurrenten Saigon Banh Mi bara något kvarter bort, för att göra det hela så förvirrande som möjligt.


På menyn hittar du ett tiotal olika banh mi's, men även andra vietnamesiska godsaker som summer rolls och papayasallad. När du besöker stället rekommenderar jag dock att du beställer en banh mi, de är nämligen otroligt goda. Fyllningar som barbecue pork, vietnamese paté och curry chicken brottas med inlagda grönsaker och cilantro, för att slutligen skapa en symfoni i din mun. Brödet bakas i lokalen, och är härligt krispigt.


Till din banh mi kan du även beställa något spännande att dricka. Själv väljer jag alltid en dryck bestående av basil seed, krossad is och kondenserad mjölk. Den är milt beroendeframkallande, och jag har svårt att inte besöka den lilla restaurangen när jag befinner mig i grannskapet.


View Larger Map
Banh Mi Saigon
198 Grand Street (mellan Mullberry och Mott Street)
Manhattan

1 comments:

Anonymous said...

Imorgon sitter jag och min sambo på planet till NY äntligen, som vi längtat!

Jag har läst er fantastiska blogg, som är bäst bäst bäst flitigt sedan vi bokade biljetterna för ett halvår sedan.

Jag undrar om du har något tips på en mysig rooftopbar? Måste man stå på någon lista eller vara väldigt uppklädd på dem tror du?

Ha en bra dag! / Fanny

Post a Comment