Sunday, August 9, 2009

61. Saigon Vietnamese Sandwich


Snabbmat är ett koncept som finns att tillgå i allsköns olika former och varianter. De större kedjorna finns tillgängliga vart man än vänder sig, men i längden erbjuder de oftast ingenting i varken smak eller upplevelseväg. Därför är det alltid kul att prova andra sorters snabbmat, från små familjeägda inrättningar. Saigon Vietnamese Sandwich är en av dessa, och den ligger i Chinatown.



Saigon har stans godaste Vietnamese Subs, det är inget snack om den saken. Den lilla lokalen är ofta fylld av kunder som vallfärdat ända från Brooklyn och Queens för att köpa sig en macka, och ofta vet man inte riktigt var kön till kassan börjar och slutar. Man får helt enkelt ta tillfället i akt att beställa när killen bakom disken ropar ”Next!”



Mackorna kostar runt $4/styck, och är enorma. Gurka, cilantro och inlagda morötter är baspåläggen på den grillade baguetten, och övriga pålägg står att finna på menyn ovanför kassan. Vietnamesiska köttbullar, paté, vegansk kyckling, och Samacofisk är bara några av alternativen; våra favoriter är de två sistnämnda.



När du väl är där tycker jag du ska testa någon av deras hemgjorda drycker. Själv är jag såld på Saigons Basil Seed-dryck, vilken är både söt och uppfriskande på samma gång. Fresh Coconut, Grass Jelly och Pennywort finns även de på menyn. Den sistnämnda är dock endast för den mer vågade läckergommen, då den är minst sagt speciell.



Saigon Vietnamese Sandwich
369 Broome Street (mellan Mott och Elizabeth Street)
Manhattan

7 comments:

Anonymous said...

Holy crap! Det där var en rejäl macka!

Anonymous said...

Bokat på nästa resa! Ser löjligt gott ut :)

Unknown said...

Alltså, jag tror vi får boka en ny resa med alla dessa roliga tips! eller försöka krångla med förlängning av biljetter och hotellnätter. Tack för en BRA blogg, intressant och bra skrivet! De är få, men finns!

Kajsa! said...

Jag älskar denna blogg! Fortsätt skriva du/ni är en inspiration för oss framtida NYC resenärer!

Janne said...

Den där drycken ser riktigt intressant ut. Lite som grodyngel :) är det pennyworth eller basil seed måntro?

Anonymous said...

Underbart! Jag hade bestämt mig för att testa en Pennywort då jag antog att det var drycken på bilden. När jag i affären insåg att det är Basil Seed på bilden och att Pennywort mest såg brun ut, så tyckte jag att Basil Seed räckte gott som test. En underlig kombination av sötma och kryddighet och sedan de geleiga fröna. Mycket godare än jag hade trott, men otroligt stor mugg! Jag drack inte upp hela, då jag blev mätt på smaken efter en tredjedel. Men ack så roligt att ha provat detta. Det hade jag aldrig lyckats med om det inte var för din blogg!

-Markus

Anonymous said...

Det här är ett guldtips! Supergoda mackor!
Min största craving efter att jag kom hem från min NY-resa...
Vet inte om man hittar nåt liknande i Sverige, nån som kan tipsa? Annars blir jag tvungen att åka igen...

Post a Comment