Wednesday, December 16, 2009

111. Economy Candy


En av de bästa aspekterna med att skriva en blogg som Ett annat är utbytet med er läsare. Vi får dagligen e-mails med frågor, synpunkter, eller bara uppskattande ord, och det vill vi utbringa ett stort tack för. Vi vill även uppmuntra till fortsatt kommunikation. En av de vanligaste frågorna vi får är vad som kan tänkas vara kul för barn att se och göra här i stan. Med detta i åtanke ska vi nu visa att Ett annat New York är så mycket mer än burleskbarer, öldistributörer, och massageinrättningsromantik; det har nämligen blivit dags för ett tips tillägnat alla barn (samt sötsugna föräldrar, storasyskon, mostrar och kusiner). Välkommen till Economy Candy på Lower East Side.


Economy Candy är kanske inte New Yorks största godisbutik, men det är helt klart den mest välsorterade, något som kommer per automatik för en butik som slog upp portarna redan 1937. Att kliva in under de bågnande hyllorna, och känna hur näsan fylls av en svag sockerdoft är ren och skär magi. När man dessutom börjar syna utbudet förstår man hur detta godismecca kunnat överleva i över 70 år; här kan man nämligen finna allt från amerikanska klassiker till importerad choklad.


Amerikanska 50-talstuggummin, Atomic Fireballs, och chokladcigaretter i charmiga förpackningar är bara en bråkdel av det som står att finna bland Economy Candys hyllor. Om man dessutom är på jakt efter kul och annorlunda presenter är denna New Yorks bästa godisbutik en kanondestination, något mina personliga besökare från Sverige kan intyga. En nära vän fyllde resväskan med allt från tuggummicigarrer till souvenirchoklad med New York-motiv innan det bar iväg tillbaka till hemlandet.


För mig har Economy Candy blivit stället där jag köper Jawbreakers. Ända sedan mina universitetsår i San Francisco har jag sett till att alltid ha en av dessa stenhårda sockerbollar inom bekvämt räckhåll från datorn. Det är ett godis som räcker en evighet, och som dessutom är visuellt tilltalande. Var dock försiktig när du äter din Jawbreaker; den är nämligen mycket hårdare än dina tänder.


Economy Candy
108 Rivington Street (mellan Ludlow Street och Essex Street)
Manhattan

4 comments:

Magnus said...

Hej! Följer er blogg med nyfikenhet och jag gillar att ni skriver om det lite "okända" NYC. Är där själv men jämna mellanrum och startade blogga i Sept i år. Skriver mest om restauranger och barer och resor i övrigt.
Kul med era tips!!
Tack,
Magnus

Anonymous said...

Jättebra blogg som även jag följer. Tack för alla tips.

-V

1 said...

Jag var där idag och hittade mina favvo choklad som jag inte ätit på 5,5 år!! Superbra tips :)

Anonymous said...

Har precis hittat er blogg och jag måste säga att den är helt fantastisk! Mycket bra. Har bara varit i er stad en gång, men planerar att åka under våren igen och då kommer jag att printa från bloggen för allt vad jag är värd!
Mvh
Frida

Post a Comment