Saturday, December 12, 2009

110. Taipan Bakery


New Yorks Chinatown är inte bara en av världens största kinesiska bosättningar utanför Kina, det är dessutom ett område där en enkel promenad kan visa sig bli en veritabel skattjakt. Bakom varje hörn står något nytt och spännande på lur, både i mat och shoppingväg. Några av våra absoluta New York-favoriter, som Vanessa's och Jing Fong ligger i denna kinesiska stadsdel, och efter ett besök på något av dessa utsökta matställen är ett stopp på Taipan Bakery att rekommendera. Där kan man nämligen hitta efterrätter som är den perfekta avslutningen på både dim sum eller en dumplingmiddag.


Taipan Bakery ligger mitt på Canal Street, som är ett av stans mest välbesökta turiststråk. Det är emellertid inget turistigt över detta lilla bageri; här hittar man både traditionella och lite mer moderna bakverk och desserter, och allt vi har provat hittills har varit utsökt.


Söta bakverk dominerar menyn, men man kan även hitta varianter med både korv och skinka som fyllning. De söta varianterna är att föredra, men det kan ändock vara kul att prova på något annorlunda, trots att det kan bli lite tårta på tårta av det hela om man ätit lunch precis innan. Taipan's specialitet är egg custard, och känner du dig hågad bör du prova detta smakliga lilla bakverk. Smaken kanske inte faller alla på läppen, då den är väldigt ”äggig”, men om du tillhör den lyckliga skara som gillar egg custard har du något utsökt att se fram mot.


Själv föredrar jag, förutom egg custard, sesame balls, som är en friterad sesamboll, med fyllningar som lotusrot eller rödbönspasta.


Taipan Bakery
194 Canal Street (mellan Mullberry och Mott Street)
Manhattan

2 comments:

Anonymous said...

Jag hittade precis den här bloggen och jag gillar verkligen alla små tips! Jag har ingen NYC resa inplanerad, men den dag då jag beger mig dit har jag nu massor att se och göra. Kanon blogg!

Henrik said...

Tack för alla dina tips!

Dumplings är ett måste om man är i New York. Förstår inte att det ska vara å svårt att hitta dumplings i Stockholm.

Post a Comment