Thursday, September 12, 2013

525. Duke of Montrose



Vissa ställen har den där x-faktorn som med åren gör dem till riktiga favoriter. Jag har själv ett antal barer som jag inte kan få nog av, och whiskyhaket Caledonia på Upper East Side är en av dessa. Där känner jag mig som hemma, och det blir inte sämre av att gänget bakom detta ypperliga vattenhål är några av New Yorks bästa bartenders. Därför var det med spänning jag nyligen begav mig till Caledonias nyöppnade systerpub i Park Slope i Brooklyn, ett ställe vid namn Duke of Montrose.


Precis som Caledonia är Duke of Montrose en bar vigd åt skotsk whisky. Det är ett ställe där man gärna blir sittande en stund, och då det finns runt tvåhundra olika sorters destillerad sprit doftande av rök och myrar att stifta närmare bekantskap med är risken för upprepade besök stor.


Gillar du  inte whisky kan du ta en närmare titt på ölmenyn, där du hittar både inhemska favoriter och spännande internationella namn. Själv föredrar jag en Belhaven IPA eller en Lagunitas IPA till min whisky. Apropå whisky vill jag rekommendera en sort vid namn Cardhu. Det är en av de godaste Skottland har att erbjuda, och som gjord för att avnjutas i goda vänners lag.


Är du intresserad av skotsk whisky ska du bege dig till Caledonia eller Duke of Montrose illa kvickt (eller den tredje baren Isle of Skye i Williamsburg). Det är några av stadens bästa barer, så förbered dig på en lång utekväll.


View Larger Map
Duke of Montrose
47 5th Ave (mellan Bergen Street och St Marks Pl)
Brooklyn

0 comments:

Post a Comment