Tuesday, December 6, 2011

394. Caledonia


New Yorks barutbud kan mycket väl vara det bästa i världen. Det är ett rent nöje att bege sig ut i natten för att utforska allt stan har att erbjuda, och det är inte svårt att hitta nya favoriter i denna underbara flora av vattenhål. I helgen som gick tog min gode vän Alexander med mig till ett ställe som omedelbart slog sig in på toppen av listan över mina favoritbarer, nämligen en skotsk whisky-bar här på Upper East Side vid namn Caledonia.


Caledonia är som nämnt en bar vigd åt whisky, en dryck som helst inmundigas i en rustik miljö med dämpad belysning och en öppen spis på premisserna. Naturligtvis uppfyller denna pärla bland Upper East Sides alla barer dessa kriterier, vilket i sin tur borgar för en mycket trevlig upplevelse som gjord för att i goda vänners lag prova sig igenom det excellenta urvalet av dryck doftande av myrar och rök.


På menyn hittar du runt hundra olika sorters whisky. De flesta av dessa är skotska och sorterade efter geografiskt ursprung som Highlands, Lowlands, Speyside och Islay. Till din whisky får du dessutom en liten tillbringare med vatten, om du skulle vilja spä ut din alkoholhaltiga vän ett par droppar. Förutom rökig dryck bjuder Caledonia även på ett fint utbud av öl, med åtta sorter på tapp och ett tjugotal på flaska. Att sitta vid baren och prata med en god vän över ett glas whisky och en flaska öl är otroligt trevligt, och det är mycket lätt hänt att ett besök drar ut på tiden.


Caledonia är en underbar pub som bjuder på härlig stämning och ett oerhört fint utbud av dryck. Själv fastnade jag för en Island Single Malt Scotch vid namn Talisker som jag bestämt kommer att dricka igen, och då stället ligger bara ett par minuters promenad hemifrån befarar jag upprepade besök under vintern.

Ett stort tack till Alexander som visade mig denna härliga bar.


View Larger Map
Caledonia
1609 2nd Ave (mellan E 83rd och E 84th Street)
Manhattan

1 comments:

Metallbibliotekarien said...

Kul att se att de har Chimay Blanc på fat - hör inte till vanligheterna på de barer jag frekventerar. Jag gissar att de hade en hel del på flaska också?

Post a Comment