Tuesday, August 30, 2011

359. Famous Footwear


Löpning är en av mina absoluta favoritsysslor. Minst fyra gånger per vecka beger jag mig ut i slingan, och skulle jag missa ett pass blir hela veckan sned. Min runda går längs med East River, från 60th St upp till Robert F Kennedy Bridge vid 125th St och tillbaka, en vända på ca 13km som förutom härlig träning även bjuder på en vacker vy av staden. Under min runda springer jag dessutom förbi en butik där jag på sistone börjat inhandla mina löparskor, Famous Footwear i Harlem.


Famous Footwear är en kedja med butiker över hela landet, och nyligen öppnade deras senaste butik i ett relativt nyöppnat köpcentrum vid slutet av 117th Street som går under namnet East River Plaza. Ni som bor här i stan är nog bekanta med detta köpcentrum, då man där finner Manhattans första Costco (samt en Target och ett tiotal andra butiker). Famous Footwear har ett mycket bra utbud av löparskor, och då de praktiskt taget alltid har någon slags rea har det blivit mitt stående val när det är dags för nya pjucks.


Förutom löparskor hittar man även ett fint litet utbud av Converse hos Famous Footwear, och priserna på dessa är några dollar lägre än i butikerna på Manhattans södra delar. Halva butiken är dessutom vigd åt damskor, där den andra halvan av Ett annat-redaktionen har gjort några riktigt fina fynd.


Famous Footwear har som sagt blivit min absoluta favoritbutik när det är dags för löparskor. Priserna är mycket bra, och utbudet likaså. Dessutom kan man från East River Plazas parkeringsgarage ta mycket fina bilder över Manhattan från en vinkel man inte ser så ofta. Bilden här ovan togs någon gång i våras efter en av våra månatliga Costco-rundor.

Ytterligare en Famous Footwear finns vid Penn Plaza.


View Larger Map
Famous Footwear
517 E 117th Street (East River Plaza vid slutet av gatan)
Manhattan

2 comments:

Britta said...

Tack för superbra tips, ska genast kolla in affären! Alla Harlemtips mottages tacksamt av mig som hänger där uppe eftersom vi har en crib på 109th och Madison Ave.

Erik said...

Tack för tipset. Ska åka till NY för 26e(!) gången över Thanksgiving och detta blir ett definitivt besök.
Tack för en trevlig blogg.

Post a Comment