Saturday, November 20, 2010

246. Just Sweet


Sötsaker är något jag inte kan få nog av. Om det inte vore för en ordentlig dos viljestyrka skulle jag förmodligen äta dessert till frukost, lunch, och middag. Nu är lyckligtvis (eller tyvärr, beroende på hur man väljer att se på det) så inte fallet, men det slinker ändå ner en efterrätt ohälsosamt ofta. Ett ställe som fokuserar på riktigt söta rätter är Just Sweet i East Village.


Just Sweet är en efterrättsrestaurang som riktat in sig på en salig blandning av influenser från en mängd asiatiska länder. Taiwanesisk Shaved Ice, kinesisk Tong Sui, och crêpes från Vietnam är bara några av rätterna på menyn, och de är alla serverade med en sötma som stillar de girigaste av sockerbegär. Lokalen är stor och luftig, och det bjuds dessutom på gratis Wi-Fi.


Det finns dessutom säsongsbetonade rätter att beställa, och såhär på hösten när kvicksilvret sakta strävar mot nollan värmer en varm choklad, toppad med en generös grabbnäve mini-marshmallows, otroligt skönt. Andra vinterrätter som förtjänar en omnämning är Just Sweet's chokladfondue och den amerikanska klassikern S'Mores.


Till sist vill jag slå ett slag för en av Ett annat-redaktionens favoriter, nämligen något så enkelt som toast. Det är dock inte vilken simpel skiva bröd som helst vi talar om; detta delikata och dekadenta mästerverk är fräst i smör och toppat med kondenserad mjölk och nutella. Nu inser jag plötsligt varför jag inte låter mig själv äta efterrätt tre gånger per dag.


View Larger Map
Just Sweet
83 3rd Ave (mellan 12th och 11th Street)
Manhattan

0 comments:

Post a Comment