Wednesday, May 29, 2013

519. Biang!



Innan vi ger oss i kast med dagens tips här på EANY vill jag berätta att del två i Ett annat-serien äntligen har släppts! Den heter Ett annat San Francisco, och är en bok om norra Kalifornien i allmänhet och San Francisco i synnerhet. Där delar jag på traditionellt Ett annat-maner med mig av mina personliga favoriter i San Francisco-trakten. Allt från restauranger till sevärdheter. Ett par kapitel är dessutom vigda åt vinprovning. Boken är även full av minitips, skrönor och topplistor. Precis som det ska vara i en Ett annat-bok. Du hittar den hos din lokala bokhandlare, eller så kan du beställa den om du klickar här. Nu till dagens tips, där vi beger oss till Flushing i Queens och en restaurang vid namn Biang!


Biang! (vars namn inkluderar utropstecknet) är en kinesisk restaurang från folket bakom ack så populära Xi'an Famous Foods (som bland annat är Anthony Bourdains favoritrestaurang). Till skillnad från sin Manhattanbaserade storasyster är emellertid Biang! ett ställe med bordsservering. Det är en hemtrevlig restaurang som ligger någon dryg timmes tunnelbanefärd från Manhattan, en resa som är väl värd mödan.


På menyn hittar du allt från nudlar till kötträtter samt ett fint utbud av asiatiska ölsorter. Några rätter jag själv fallit för är restaurangens grillspett med kycklinghjärtan, vilket är makalöst gott. Nyligen provade jag dessutom ställets Pork Burger, som är en smakupplevelse utan dess like. Den stora vinnaren under mitt senaste besök blev dock Stewed Lamb Spine and Ribs. Det är en magisk rätt. Så magisk att jag tvingades dela med mig en stor del av min portion till de vänner jag besökte restaurangen med. Det var det emellertid värt. Nu vet jag nämligen precis vad jag ska beställa vid mitt nästa besök (förmodligen redan till helgen).


Biang! är som du hör en suverän restaurang där smakerna är heta och vansinnigt goda. Avslutningsvis vill jag nämna att restaurangen blivit mycket populär sedan de nyligen öppnade, så var beredd på att vänta en stund innan ett bord blir ledigt.


View Larger Map
Biang!
41-10 Main Street (mellan 41st Ave och 41st Road)
Queens

0 comments:

Post a Comment