Sunday, September 16, 2012

499. Aprovecho


Bra mexikansk mat kan vara svår att hitta här i New York. Många av de taquerior som finns är inget vidare, men det finns ett gäng ställen som lyckats fånga de dofter och smaker vi förknippar med detta sydliga kök. Några av våra favoriter kan du läsa om här, här och här, och i dagens tips ska vi återigen göra en djupdykning bland tacos och burritos. Detta gör vi hos Aprovecho på Upper East Side.


Aprovecho är en färgglad restaurang mitt i Upper East Sides sjukhuskvarter. En stor del av klientelet är folk från de närbelägna sjukhusen, vilket i sin tur betyder att restaurangens huvudsakligen är en lunchdestination. De har dock öppet fram till tio på kvällen, men riktigt fullsatt blir det främst mitt på dagen.


På menyn hittar du allt från tacos till fajitas, där smakerna är precis som de ska vara. Själv gillar jag ställets tacos, som går att få fyllda med allt från räkor till fläsk. En annan favorit är deras tamales, en ångkokt majsmjölsklump fylld med kyckling. Aprovechos tamales är de bästa jag hittat i New York, och om du inte provat denna delikatess råder jag dig att göra det illa kvickt.


Till din mat kan du beställa mexikansk läsk, öl och horchata, och vad du än väljer blir det pricken över i:et på din måltid. I morgon är det dags för inlägg nummer femhundra här på EANY, något vi sett fram emot en längre tid. Vad det inlägget kommer att handla om kanske några av er redan lyckats gissa... Nämligen en stor dag i Ett annat New Yorks liv.


View Larger Map
Aprovecho
1229 1st Ave (mellan E 66th och E 67th Street)
Manhattan

0 comments:

Post a Comment