Monday, September 27, 2010

223. Sakaya


Nu har det blivit dags för ett tips som säkert kommer att få en del av er läsare att utbrista ”Vad han tjatar!” Nämligen ett inlägg om en av mina absoluta favoritdrycker; sake (ett ämne jag tidigare berört här, här, och här). Det finns en butik här i stan vid namn Sakaya, som är sakens motsvarighet till New Beer Distributors. Platsen är East Village, bara ett stenkast från mitt favorithak Decibel.


Hos Sakaya (som är japanska för sake-butik) trängs över 100 olika sorters sake på hyllorna. Personalen är otroligt kunnig, och kommer gärna med rekommendationer om du inte riktigt vet vad du letar efter. Dessutom arrangeras provningar nästan varje lördag, då du får chansen att provsmaka spännande sorter från något av japans 1100 bryggerier (en siffra som tyvärr dalat från 1920-talet då det fanns över 10000 saketillverkare i landet.)


Personliga favoriter som Funaguchi, Dassai 50, och Jokigen finns alla till försäljning hos Sakaya. Priset för en flaska på 720 ml ligger runt $30, med vissa undantag för billigare och dyrare sorter.

Sakaya är enligt en sakefantast som mig en av stans trevligaste butiker. Det är ett ställe där man vid varje besök hittar någonting spännande, och är du en novis på området rekommenderas butikens provningar varmt. Chansen är stor att du kommer att få ett helt nytt intresse, fyllt av både kul historik och delikata smaker.


View Larger Map
Sakaya
324 E 9th Street (mellan 1st och 2nd Ave)
Manhattan

2 comments:

Mats said...

Sånt här får du gärna tjata mer om. Nu ser jag verkligen fram emot att besöka N.Y. Dety ska bli spännande.

Anonymous said...

Ni skriver en av de bästa bloggarna jag läst! Ser fram emot varje nytt inlägg och blir bara mer och mer peppad på att åka till New York. Skulle gärna läsa lite mer om er och hur ni hamnade i staden. ;)

LM

Post a Comment