Sunday, April 1, 2012

437. Fong Inn Too


Sedan några veckor tillbaka arbetar jag för ett företag vars lokaler ligger på Wall Street i Manhattans finanskvarter. Pendlingen är något längre nu än tidigare, men då en av mina absoluta favoriter vad desserter anbelangar ligger bara ett par tunnelbanestationer från min nya arbetsplats är det ett rent nöje att vid sjutiden på morgonen bege sig till jobbet. Fong Inn Too heter stället i fråga, och det ligger i Chinatown.


Fong Inn Too är ett litet hål i väggen där det säljs hemgjorda nudlar och tofu. Det är ganska rörigt i den lilla butiken, det finns inga sittplatser och alla menyer är skrivna på kantonesiska. Allt detta till trots finner jag mig återvända nästan dagligen, och anledningen till dessa besök är en dessert vid namn Tofu Fa.


Tofu Fa är en silkeslen hemgjord tofu toppad med en underbart söt sås som är enormt beroendeframkallande. Fong Inn Too's dessert-tofu är en gudomlig upplevelse, och trots att det är en efterrätt har jag ätit den till frukost varje dag de senaste veckorna. Den färska, varma tofun smälter i munnen, och efter en portion slås du direkt av tanken på att beställa en till. Även bekanta som av princip ogillar tofu har fallit för Fong Inn Too's magi, och är numera stamkunder.


Då större delen av personalen på Fong Inn Too inte pratar någon engelska kan det vara lite knepigt att beställa. Men om du kommer ihåg att det du vill ha heter Tofu Fa, brukar det lösa sig. Du kan även spara bilden här ovan på telefonen och använda den som visuell hjälp om det skulle behövas. En portion kostar dessutom bara $1. Skulle du ha en extra dollar på fickan kan du dessutom bege dig till Fried Dumpling något kvarter bort för att där fullända din delikata måltid.

Fong Inn Too öppnar runt sju på morgonen, om du liksom jag skulle vara sugen på en Tofu Fa till frukost.


View Larger Map
Fong Inn Too
46 Mott Street (mellan Bayard och Pell Street)
Manhattan

0 comments:

Post a Comment