Wednesday, December 1, 2010

250. Daniel


Under storhelgsveckan som gått har vi haft finbesök här på redaktionen; min käre far har nämligen varit här och upplevt staden i bästa Ett annat New York-anda med personlig guide. Vi hann med en otrolig massa saker under veckan som gick, inklusive en slutsåld uppsättning av The Merchant of Venice (med självaste Al Pacino i rollen som Shylock) följt av en underbar middag. Det är restaurangen som serverade denna middag jag vill tipsa om i dagens inlägg; ett ställe vid det tjusiga namnet Daniel. Platsen är Upper East Side.


Daniel är den kulinariska mästaren Daniel Boulud's New York-restaurang. Det är ett mycket trevligt ställe där det franska köket får blomma i all sin prakt, och ett besök kommer med all säkerhet att stimulera alla dina sinnen. I samma sekund man kliver in genom dörren möts man av en stil och elegans som är väldigt svårslagen. Vi herrar förväntas bära kostym och slips vid ett besök, och om er bordsdam har med sig sin väska kommer en liten pall att fixas fram till bordet så hon har något att ställa dyrgripen på. Daniel kan helt enkelt beskrivas som en av New Yorks finaste restauranger, och maten håller precis samma höga standard som helhetsintrycket.


Maten som serveras är rent utsagt himmelsk. En förrätt som rekommenderas är Trio of Spanish Mackerel. De tre varianterna är mycket spännande, och ett världshav från hur vi vanligtvis föreställer oss makrill. Till varmrätt föll mitt val på Daniel's hare, som serverades i två olika varianter vilande på en bädd av en ljuvlig sås med väldigt djup och fyllig smak. En annan höjdare som beställdes var Black Sea Bass; en havsabborre så perfekt tillagad att den fullkomligt smälte i munnen.


Mellan rätterna serveras naturligtvis läckra små tilltugg, och personalen ser till att allt är till din belåtelse. Till sist vill jag nämna restaurangens drinklista, som är väl värd att titta närmare på. Vin rekommenderas till maten, och restaurangens sommeliere är en mästare på att ge fina förslag. Till desserten finns det ett underbart utbud av whisky, rom, och andra lite mer alkoholhaltiga drycker. Det finns dessutom ett fint urval av fördrinkar att prova. Du kanske minns min kärleksaffär med Lupita från WD-50? Nu har jag träffat hennes kusin Smokey Bandit, och det har återigen börjat slå upp lågor inom mig. Smokey Bandit är nämligen baserad på Mezcal och jalapeño, och är otroligt god.

En trerätters med vin och några drinkar kostar cirka $300/person inklusive dricks.


View Larger Map
Daniel
60 E 65th Street (mellan Madison och Park Ave)
Manhattan

3 comments:

björn said...

Vilket tips! man bör boka bord antar jag?

malin said...

Var Merchant of Venice bra? Vi ska se den när vi åker till New York :D

Daniel said...

Merchant of Venice var kanonbra! Al Pacino ar en otrolig skadespelare, och hans rolltolkning var bland det basta jag sett.

Post a Comment