Thursday, November 5, 2009

98. Viand Coffee Shop


Diners ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och jag har försökt klura ut varför. En av anledningarna är att det är ett mycket exotiskt fenomen i sin urtypiska amerikanskhet, något jag inte kan få nog av trots att jag bor här. Dessutom är maten oftast otroligt god, och det kan vi tacka de tre ingredienserna fett, socker, och salt för. Dessutom kryllar mitt grannskap, Upper East Side, av trevliga diners och jag ska nu berätta för er om ett ställe vid namn Viand Coffee Shop.


Som så många andra diners har Viand öppet dygnet runt, vilket gör det till ett underbart stopp när man ramlar hemåt sent på natten. Atmosfären och inredningen är precis vad man väntar sig av en nattöppen diner; ett gäng äldre herrar i fluga tar din beställning, du sitter ned i ett vinylbås, och någonstans i bakgrunden blandas skvalmusik med övriga nattgästers dova samtal. Vill du göra besöket extra cinematiskt kan du även inmundiga din mat vid disken.


Menyn består av typiskt diner-krubb som mackor, burgare, och frukostmat, men man kan även finna både hälsosammare alternativ samt grekiska och judiska specialiteter om man letar lite bland rätterna. Portionerna är väl tilltagna, och om det ändå inte är tillräckligt har Viand dessutom ett rejält urval av side orders.


En personlig favorit är Viands matzo ball soup, och priset för en skål med två av dessa kexbollar är ynka $3.50, så bli inte förvånad om du finner dig beställa mer än en skål av denna underbara soppa. Viand är ett mysigt ställe för komfort-mat; det är en diner där man gärna blir sittande en lång stund, ända tills solen går upp någonstans över Queens på andra sidan East River.


Viand Coffee Shop
300 E 86th Street (mellan 2nd och 1st ave)
Manhattan

0 comments:

Post a Comment