Thursday, September 24, 2009

80. Atrium


Att jeans är ett av våra mest använda basplagg håller nog de flesta med om. Många av oss bär dessa stryktåliga byxor praktiskt taget varje dag året om, och personligen känner jag mig till och med en smula malplacerad om jag har på mig något annat. Av denna anledning gillar jag att besöka välsorterade butiker, där stilar och märken som inte faller mig på läppen redan sållats bort av inköparna. Det finns en handfull av dessa affärer i New York, och en av de största är Atrium i NoHo.


Inhyst i en stor och luftig lokal är Atrium en toppendestination när man är på jakt efter jeans. I snitt har de runt 20 olika märken på lager, och man behöver inte leta länge innan man hittar det där paret som verkar vara formsydda för ens egen kropp. Vet man inte riktigt vad man letar efter finns en otroligt kunnig personal till hands för att ge tips och smakråd.


Förutom jeans finns det skjortor, bälten och accessoarer till försäljning, och urvalet är jämnt fördelat mellan herr och damplagg. Vid mitt senaste besök fann jag två svenska märken, Filippa K och Nudie, bland hyllorna, och det var kul att se dessa bland internationella storheter som 7 For all Mankind, Ernest Sewn, och Antik Denim. Dessutom vet jag nu att något så udda som jeans kan orsaka hemlängtan.


Atrium är ett toppenställe att handla jeans; kända ansikten som Jay-Z, Britney Spears, Usher, och Paris Hilton har alla fångats på bild efter shoppingrundor hos denna New York-institution. Det bör även nämnas att längst in i butiken finns det vid vissa tillfällen en ganska rejäl rea-avdelning. Huruvida ovannämnda personligheter funnit sina plagg där låter jag dock vara osagt.


Atrium
644 Broadway (mellan Bleecker och Bond Street)
Manhattan

5 comments:

Maria said...

Imorgon bär det av!! Gud va kul det ska bli men jag har lite resfeber :) Tack för alla tips dom kommer att komma bra till hands! Ska absolut kolla in Atrium!

Anonymous said...

Om man är på jakt efter japansk denim finns klassikern http://www.blueingreensoho.com samt selfedge.com som precis öppnat sin andra affär i usa (första i San Francisco)

/Andreas

Daniel said...

Tackar!

Andreas: Ska kolla in Blue In Green, har aldrig varit dar. Ar dock ett stort fan av Self Edge i SF, har spenderat alldeles for mycket pengar dar :)

Sven said...

Först och främst TACK för en riktigt bra guide till New York! Jag och sambon ska dit och har antecknat säkert 60 av dina 80 tips!

Hur är prisnivån på Atrium. Har en fattig student råd att titta runt i butiken eller bör vi satsa på något annat om vi är ute efter jeans? Lite billigare än i Sverige borde väl dessa märken vara?

Tack tack!

Daniel said...

Sven: Tackar! Atriums priser ligger pa $100-200. De riktiga fynden gor man dock i rea-avdelningen, med priser runt $50-lappen.

Post a Comment