Thursday, November 24, 2011

389. 3 Star Coffee Shop


Idag har det varit Thanksgiving här i USA, och större delen av landet befinner sig nu i horisontellt läge på soffan framför en fotbollsmatch på TV'n. Själva firade vi denna storhelg i goda vänners lag här hemma hos oss, och förutom traditionell Thanksgiving-mat som kalkon, stuffing och pumpapaj dukades svenska delikatesser som sill, nubbe och hjortronvin fram, något som till min stora förvåning mottogs med förtjusning av gästerna. Trots att det är några timmar sedan vi åt är jag fortfarande proppmätt, och när jag ändå är i frossartagen vill jag passa på att tipsa om en diner på Upper West Side vid namn 3 Star Coffee Shop.


3 Star är en typisk New York-diner belägen mitt på Upper West Side. Det är en av grannskapets charmigaste inrättningar, där den slitna gamla bardisken och den övervintrade inredningen utstrålar en genuinitet som är mycket svårfunnen. Större delen av besökarna är folk från grannskapet, och ägarna är på förnamnsbasis med merparten av de hungriga gästerna. Hela restaurangen doftar av ett svunnet New York, och det är en mycket trevlig syssla att slå sig ned i ett av vinylbåsen med menyn framför näsan.


På traditionellt diner-maner bjuder menyn på ett rejält urval av mackor, burgare och frukosträtter. Det är inte smalmat som serveras, utan typisk kaloririk amerikansk kost baserad på salt, socker och fett. Smakerna är naturligtvis helt otroliga, och jag rekommenderar varmt ett besök under din New York-vistelse. Själv passade jag nyligen på att prova 3 Stars Tuna Melt, som var både god och orange. Tuna Melten var nästan i klass med min absoluta favorit, som du hittar på vårt stamhak här på Upper East Side, ett ställe som även det går under namnet 3 Star.


Till din mat vill du naturligtvis ha någonting att dricka, och då vill jag rekommendera en Float, där en skopa glass tagit ett rogivande dopp i ett glas Coca-Cola. 3 Star Coffee Shop är en mycket charmig diner som bjuder på svårfunna kvaliteter. Ett besök är lite som en resa bakåt i tiden, till en tid då fet och kaloririk mat inte var farlig för hälsan.


View Larger Map
3 Star Coffee Shop
541 Columbus Ave (mellan W 86th och W 87th Street)
Manhattan

0 comments:

Post a Comment