Wednesday, August 11, 2010

204. Andre's Café


Innan vi som skriver Ett annat flyttade till New York bodde vi i Boston, som ligger en fyratimmars bussfärd från vår nuvarande härliga hemstad. Nästan varje helg begav vi oss ned hit för att utforska stan, och ett av de allra första ställena vi besökte var ett ungerskt dessert-kafé bara något kvarter från vår framtida lägenhet på Upper East Side. Andre's Café heter stället, och det har en alldeles speciell plats i mitt hjärta.


Andre's är ett långt och smalt kafé där det är trångt mellan borden. Atmosfären är mycket hemtrevlig, och trots att jag aldrig varit i detta sydosteuropeiska land slinker alltid en ungersk fras eller två ur mig under våra besök. Ungerska rätter dominerar menyn, och är du inte sugen på dessert serveras både lunch och middag. Vi på redaktionen besöker emellertid Andre's för deras goda efterrätter.


Strudels är inte helt otippat Andre's signaturätt. Dessa finns med allsköns fyllningar, med vallmofrö, äpple, och körsbär med ost som några exempel. Känner du dig vågad kan du även prova en strudel med vitkålsfyllning, något som förmodligen faller under kategorin lunch.


Förutom strudels finns dessutom crêpes, pajer och tårtor att frossa loss på. Jag gissar att alla är delikata, då maten är mycket högkvalitativ. En personlig favorit är Andre's Chocolate Mousse Cake, en fluffig liten bit av himlen som är fullständig perfektion.


View Larger Map
Andre's Café
1631 2nd Ave (mellan 84th och 85th Street)
Manhattan

3 comments:

La Linda said...

Er blogg har kommit att bli något av en New-York-on-a-budget-survival-guide, något som uppskattas något enormt av mig som om tre veckor kommer till New York för att bo i tre månader. Heja er! :)

Daniel said...

Tusen tack! Jag ar glad att Ett annat kommer till nytta!

Anonymous said...

En jättebra blogg! Nu ser jag fram emot min resa ännu mer!

A-K

Post a Comment