Tuesday, November 3, 2009

97. Atomic Passion


Butiker där ägarna lägger ner både själ och hjärta i jakten på de perfekta prylarna är utan tvekan de absolut roligaste att gå runt och kika i. En sådan hängivenhet lyser igenom, och redan innan man kliver in i affären vet man att den är speciell. Atomic Passion i East Village är butiken jag talar om, och den skulle lätt även kunna agera nostalgimuseum för den som gillar att drömma sig några år bakåt i tiden.


Den lilla källarlokalen som hyser Atomic Passion är fylld av inredningsprylar, kläder, och tidskrifter som en del förmodligen anser vara skräp, men som i andras ögon är antikviteter. Merparten av inventariet härstammar från 50-80-talet, och praktiskt taget allting känns väldigt unikt.


Atomic Passion är i min mening som bäst när du är på jakt efter en rolig inredningspryl; närmare bestämt när du vet att ditt hem behöver något kul och annorlunda, men du inte riktigt vet vad. För under $10 kan du hitta lite mindre prylar som glas, tallrikar och askkoppar, allt med en rejäl doft av dåtid.


På kort tid har Atomic Passion blivit en av mina favoritbutiker; främst på grund av att deras inventarium är så pass unikt, men även för att jag är såld på roliga prylar. Senast jag var där hittade jag ett gulligt litet tygmärke från ”North Pole, NY” för ynka $3. Det kommer att bli någons julklapp i år.

***EDIT***
Atomic Passion har tyvärr stängt.


Atomic Passion
430 E 9th Street (mellan 1st Ave och Ave A)
Manhattan

2 comments:

Lisa said...

gud vilken söt liten affär!!!!

Joakim said...

Var på Giant Robot, en affär mittemot, igår, de berättade att tyvärr så hade Atomic Passion lagt ner efter 20 år. Värt att nämna kan också vara att detta kvarter ofta verkar ha stängt på tisdagar. Giant Robot är för övrigt en väldigt trevlig affär som säljer massa småprylar, typ japanska plastrobotar och annat snyggt.

Post a Comment