Sunday, February 8, 2009

3. The Gershwin Hotel


Att hitta ett hotellrum i New York för ett överkomligt pris är en uppgift som kan få den mest härdade globetrottern att tappa sugen. Hotellen runt Times Square kostar hundratals dollar per natt, och har man otur kan man få dela rum med både kackerlackor och bed bugs. Det finns dock billiga pärlor att hitta, och Gershwin i Midtown är en av dessa.


Med mer än hundra år på nacken, och med sin röda fasad där stiliserade eldsflammor skjuter ut från väggarna, är Gershwin ett fynd. Rum går att få från $45 (del i sovsal) och upp (runt $100 för ett eget rum), och framförallt är det ett rent hotell. Lobbyn, korridorerna, och rummen är täckta av konst, och tankarna vandrar gärna till både Warhol och Pollock när man går till sängs


Läget är Mid-town, och det är nära till tunnelbanor som kan ta dig både up- och downtown. Vårt råd är att undvika de dyra hotellgiganterna runt Times Square; ta dig istället 15 kvarter söderut och boka rum på Gershwin. Dels för en roligare upplevelse, och dels för ett trevligare boende. Se dock till att boka rum långt i förväg, speciellt om du reser under NY Fashion Week, då är nämligen Gershwin packat med up-and-coming fashion models.


The Gershwin Hotel
7 East 27’th Street (mellan 5th och Madisson Ave)
Manhattan

3 comments:

Anonymous said...

Toppen! Tack!!!

Malin said...

Vilket bra tips! Och tack för en superbra blogg, sparar den genast på blogkoll. Vill gärna ha fler boendetips, tex bed & breakfast och hotellägenheter för billigare peng. Keep up the good work!

Anonymous said...

Valde att bo på Gershwin Hotel vid min premiärresa till USA och NY i januari 2010. Bra ris och bra läge. Rolig konst i hotellkorridorerna. Jag bodde på ett av de billigare rummen. Det enda jag egentligen har att klaga på var badrummet som var otroligt trångt och opraktiskt. Sedan hade jag problem just i mitt rum med att persiennerna var trasiga och därför inte gick att dra upp. Men jag skulle ju bara sova och byta om där, så det fungerade bra. Dessutom var hotellet rent, och det tycker jag ändå är det allra viktigaste! Så trots badrummet rekommenderar jag hotellet! :-)

-Markus

Post a Comment