Sunday, October 30, 2011

378. Holiday Lounge


Under gårdagen var det rejält busväder här i New York, med snöslask och en temperatur under nollan. Trots detta begav vi oss ned till East Village och en restaurang jag länge tänkt tipsa om. När vi kom dit dog dock kameran, och allt jag lyckades fånga var en bild med min telefon. Som tur var hade vi kvällen innan besökt en bar i grannskapet där jag lyckats ta ett par bilder. Innan jag tipsar om denna bar vill jag återigen nämna Ett annats Instagram som heter ettannatnewyork där vi lägger upp bilder från vår vardag, samt vår helt nystartade systerblogg Ett annat San Francisco, som du hittar här. Vi har dessutom en Flickr och ett Twitter. Nu till den där baren jag svamlade om tidigare, Holiday Lounge.


Holiday Lounge är en typisk dive bar mitt i East Village. Det är ett risigt och nerdekat ställe med slitna vinylsoffor och rangliga bord, men med en atmosfär som är svår att matcha. Den lilla baren var ursprungligen en speak easy med anor från förbudstiden, och inte mycket har förändrats sedan dess. Det är ett av stadsdelens mest älskade vattenhål, och trots sin enkelhet är det nästan alltid fullt av trivsamma bargäster med runda fötter.

På menyn hittar du blaskig amerikansk öl, vissa importer samt otroligt starka drinkar. En öl går på runt $4 och en drink kostar någon dollar mer. Under Happy Hour (mellan 18:30 och 21:00) kan du dessutom beställa en Budweiser och ett shot whisky för $7.


Holiday Lounge är en klassisk dive bar med fina anor. Det är inte ett ställe du besöker i jakt på kreativa drinkar eller ett glas vin, utan när du vill dricka något billigt omgiven av muntra bargäster, TV-apparater inställda på sport och klassisk rock från jukeboxen. Det är helt enkelt en de mest amerikanska barerna i stan.


View Larger Map
Holiday Lounge
75 St Marks Place (mellan 1st och 2nd Ave)
Manhattan

0 comments:

Post a Comment