Friday, August 20, 2010

208. The Chocolate Room


Vissa desserter kan man äta praktiskt taget närsomhelst. Det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, dag eller natt, när man ställs inför frestelsen så går det bara inte att säga nej. Choklad är en av dessa underbara godsaker, och som tur är finns det ett flertal ställen här i stan där man kan ge sig hän åt sina lustar. The Chocolate Room i Brooklyn är ett av dessa, och det är beläget i Boerum Hill.


The Chocolate Room är en liten chokladbutik och kafé där man kan sin choklad. Det är ett trevligt ställe med mycket atmosfär, och förutom en passion för choklad brinner dessutom ägarna för sitt grannskap, vilket resulterar i en riktigt härlig Brooklyn-patriotism som frodas och får blomma fritt. Dessutom säljs Madécasse-choklad hos The Chocolate Room, vilket är ett märke där vinsten går till att förbättra förhållandena för kakaofarmsarbetare i Afrika.


Desserter, praliner, kaffe, och vin finns att tillgå på menyn, och det blir gärna så att man besöker The Chocolate Room med intentionen att prova en pralin, men innan man vet ordet av har man tryckt i sig en dessert, ett par glas vin, och avnjuter en kopp kaffe för att runda av besöket (och midjemåttet). Det är det emellertid värt.


En delikat tillrättning vi vill slå ett extra slag för är The Chocolate Room's Not Hot, som är en frozen hot chocolate, serverad med vispgrädde och riven choklad. Helt underbar, sommar som vinter, natt som dag...


View Larger Map
The Chocolate Room
86 5th Ave (mellan St Marks Place och Warren Street)
Brooklyn

6 comments:

Ms Spider said...

Det är på listan för nästa NYC-besök som nog dessvärre får vänta tills om ett par månader. Men har ni kollat in Cafe Lalo, uppe på västra sidan av Central Park? Adressen kommer jag inte ihåg för ögonblicket, men ni hittar den via Google. Det är 80-någonting gatan (82? 89?). Om intresse finns kan jag gräva fram infon. De har hur som helst ett helt sanslöst utbud av kakor och tårtor. Jag blir yr bara av att tänka på allt gott :-)

Daniel said...

Tack for tipset! Det ska jag kolla upp!

Stephanie said...

Vill bara tacka för alla fantastiska tips som man hittar i denna blogg. Åker till NY för tredje gången om två veckor och kommer med stor säkerhet besöka en hel drös av platser ni berättat om. Skönt med lite vägledning i den stora djungeln som new york kan vara.

Dan said...

En sån där Not Hot ser ju inte helt fel ut.

Anonymous said...

Alltså Daniel, det mest underbara med denna, min favoritblogg, (och därmed med redaktionen) är varken den kontinuerliga uppdateringen, det stora utbudet av inlägg eller ens ditt fina språk - utan att det känns som om säkert hälften av alla inlägg hadlar om precis rätt saker. nämligen mat och, framför allt, om bakelser, efterrätter, choklad och alla andra onyttigheter! PRECIS vad jag själv skulle skrivit om om jag var du och det jag vill läsa om. På min lista inför min tredje new york tripp om en vecka (där för övrigt många tips är tagna från er) stämmer även denna andel gott vs allt annat som ska hinnas med. New York har ett fantastiskt utbud av mat och du är vet att uppskatta det!
/Isabelle

Anonymous said...

Ska till New York om ett par veckor och följer denna underbara blogg med ett stort intresse.
På tal om choklad så undrar jag om du har någon gång besökt Mast Brothers - tror att de är i Brooklyn. Hade funderingar att kika in och se vad bröderna sysslar med---

Post a Comment