Wednesday, October 7, 2009

86. Lasagna


Det italienska köket har aldrig legat i toppen av min lista över favoritmat. Jag har aldrig riktigt fastnat för denna sydeuropeiska spis, men som med det mesta finns det alltid undantag som bekräftar regeln, och i mitt fall stavas detta undantag lasagne. I midtown east finns det en liten restaurang vid namn Lasagna, och deras rätter skulle till och med få katten Gustaf att stråla av lycka.


Lasagnas huvudinriktning är som du nog förstått lasagne; ett tjugotal olika varianter av rätten finns på menyn, och ni läsare som är vegetarianer kommer att glädjas åt att åtta av dessa är vegetariska. Förutom de vegetariska alternativen kan man även hitta spännande varianter med fyllning som kyckling, korv, och pilgrimsmusslor på menyn. Det bör dessutom nämnas att Lasagna har en trevlig atmosfär och underbar service.


Varje order tillagas i en separat liten form, som sedan landar framför dig på bordet. Portionerna är rejält tilltagna, och bli inte förvånad om du vid måltidens slut har tillräckligt med mat kvar för ytterligare ett mål. Skulle detta hända är det bara att säga till servitören att du vill ta med dig resterna hem, det är nämligen alldeles för gott för att slängas bort.


Jag är själv förälskad i Lasagnas Four Cheese Lasagna. Som namnet antyder består fyllningen av fyra olika sorters ost; gorgonzola, ricotta, mozarella, och parmesan, allt dränkt i antingen vit eller rosa lasagnesås. Den rekommenderas varmt, även om varianter som kronärtskocka och hummer också ligger väldigt högt på min lista. Som du kan se är det dessutom otroligt kul att fotografera din lasagne.

Lasagna har även restauranger i Chelsea och Hell's Kitchen, om du inte har vägarna förbi den östra sidan av Manhattan.


Lasagna
941 2nd Ave (på hörnet av 50th Street)
Manhattan

4 comments:

Anonymous said...

Hehe... dit vill jag också gå och ta bilder. Det verkar riktigt gott.

Unknown said...

Lasagna är min favoriträtt!

Lisen said...

Nej nu tror jag att jkag tar oh bokar en resa till NYC. Det där ser bara för härligt ut!!

Anonymous said...

I början av januari var det riktigt svinkallt. Efter att ha köat vid Times Square och förfrusit i över 1 timme så hastade jag till Lasagna. Dock inte restaurangen ovan utan den som ligger i Chelsea. Återigen följde jag din inrådan och tog Four Cheese Lasagna. Medan jag satt vid fönstret började det snöa. Lasagnen och deras rödvin värmde gott innan jag tackade den vänliga servitrisen och begav mig ut i kylan igen. Bra ställe!

-Markus

Post a Comment